Climatizare automata sau manuala (pe timp de vara) ?

Inginerii germani de la ADAC au realizat teste intensive cu diversele sisteme de climatizare: automate, semi-automate si manuale.

De la inceput trebuie remarcat ca punerea in functiune a unui sistem de climatizare, fie el automat sau manual, presupune cresterea consumului masinii. Asta deoarece compresorul aerului conditionat foloseste o parte din puterea motorului.

Diferente in cresterea consumului

In cazul aerului conditionat complet automat, folosirea modului ”Auto” este recomandabila, deoarece computerul instalatiei de climatizare dicteaza reglarea temperaturii si a fluxului de aer in habitaclu mult mai eficient, ceea ce duce la consumuri mai ridicate cu 5-6% (fata de media generala de 10-15% a tuturor sistemelor de climatizare testate).

In cazul sistemelor de climatizare semiautomate este necesara reglarea manuala a vitezei de suflare a aerului in habitaclu, ceea ce inseamna un consum mai ridicat. Pe de alta parte, aceste sisteme sunt ceva mai ieftine, deci, pentru masinile de buget, cresterea de consum este oarecum compensata de pretul mai mic al instalatiei de climatizare semi-automata.

Cu un sistem manual de aer conditionat nu este chiar usor sa iti setezi temperatura ideala in habitaclu, iar filtrele mai ieftine inseamna si un disconfort mai mare privind calitatea aerului – de altfel, sistemele manuale de climatizare necesita o intretinere mai detaliata si mai frecventa a conductelor pentru evitarea problemelor de sanatate.

Totodata, un sistem de aer conditionat manual conduce la o crestere mult mai mare a consumului, mai ales in regim urban, unde se inregistreaza valori chiar si cu peste 20% mai mari decat in mod normal. Acest lucru este, in general, evident pe masinile echipate cu motoare mici, unde pornirea aerului conditionat manual duce la o scadere drastica a puterii, iar soferii tureaza mai mult motorul decat in cazul motoarelor medii si mari.

In oras, mai apare o problema: cand motorul functioneaza la ralanti (fie ca masina sta la stop sau soferul asteapta pe cineva), consumul pe ora creste cu 70% cand aerul conditionat este pornit. In cazul unora dintre sistemele de climatizare automata, acest procent este redus foarte mult, functionarea compresorului fiind controlata de computerul central.

In concluzie, specialistii germani recomanda optarea pentru sisteme de aer conditionat automate, care, pe langa un consum suplimentar mult mai redus de combustibil, ofera si un nivel mai ridicat de confort in utilizare. In plus, ADAC a remarcat ca diferentele de pret intre noile generatii de sisteme de aer conditionat automat si sistemele manuale de climatizare s-au redus semnificativ in ultimii ani, ceea ce le face pe primele mai atractive ca raport pret/confort termic.

Sfaturi suplimentare

La plecarea de pe loc este recomandabil sa nu porniti de la inceput aerul conditionat. E de preferat sa lasati putin geamurile intredeschise si ventilatia pe prima treapta pentru ca aerul sa inceapa sa circule in habitaclu.

Dupa aceea, pentru a obtine o crestere cat mai redusa a consumului de carburant, specialistii recomanda setarea temperaturii in intervalul 21-23 de grade. Atentie, insa, trebuie tinut seama si de temperatura de afara, deoarece nu este recomandabila o diferenta mai mare de 7-10 grade intre ce arata termometrul exterior si temperatura interiorului, pentru ca soferul poate resimti in scurt timp efecte fiziologice din cauza ecartului mare de temperatura.

Specialistii ADAC mai considera ca un consum mai redus de energie poate fi obtinut prin directionarea aerului rece prin gurile de ventilatie superioare, de la nivelul capului, aducand ca argument suplimentar faptul ca pentru soferi e mai indicat sa aiba zona capului intr-o temperatura acceptabila decat zona picioarelor.

In ce priveste geamurile, cele cu o izolare termica superioara vor duce la un confort interior mai bun in cazul zilelor caniculare. De retinut, totusi, ca o suprafata vitrata mai mare (cu precadere plafonul panoramic din sticla) va duce la incalzirea mai rapida si mai accentuata a habitaclului, deci va fi nevoie de utilizarea mai intensiva a aerului conditionat, ca efect consumul de carburant crescand.

Specialistii germani au mai remarcat ca vopseaua caroseriei nu joaca un rol asa de mare in cresterea temperaturii habitaclului: diferentele intre nuantele deschise si cele inchise sunt de maximum 1-2 grade.

sursa: promotor