Salutari,
La ora la care acest articol este scris deja exista in mentalul colectiv ideea ca daca nu vom “purta” cauciucuri de iarna in perioada Noiembrie – Martie vom fi aspru amendati. Poate trebuia data o lege de acest gen cu mult timp in urma, in acest fel s-ar fi evitat o multime de accidente fatale si poate multi oameni disparuti ar fi putut sa parcurga si ei acest articol si sa se bucure de lumina zilei cum ne bucuram noi.
Exista multe argumente PRO impunerii cauciucurilor de iarna in sezonul rece, iar in cele ce urmeaza va vom face o simpla prezentare a cauciucului special conceput pentru Iarna. Concluziile le veti trage voi.
Cauciucurile / Pneurile de Iarna:
1. In compozitia lor este folosit mai mult cauciuc natural.
2. Cauciucul folosit este mult mai moale decat la cel de vara.
3. Compozitia cauciucului folosit este adesea foarte poroasa sau hidrofila, de aici si aderenta la suprafete alunecoase.
4. O alta componenta foarte importanta este Siliciul, care este prezent intr-o cantitate mult mai mare tocmai pentru a oferi elasticitate si rezistenta la inghet. Siliciul pastreaza cauciucul Necasant.
5. Canturile principale sunt mult mai puternic delimitate si dispuse adeseori transversal, canturile secundare prezente pe suprafata cauciucului sunt intr-un numar mult mai mare decat la cel de vara, in acest fel se confera un plus de aderenta. Aceste canturi au si rolul de eliminare a surplusului de apa.
6. Cauciucurile de iarna se recomanda a fi montate din momentul in care temperatura exterioara scade sub 10 grade Celsius. Deasemenea cand temperatura depaseste 10 grade Celsius se recomanda montarea celor de vara.
7. Cauciucurile DEDICATE sezonului rece, implicit zapezilor sunt marcate fie cu un fulg de nea fie cu o creasta de munte. Aceste insemne nu sunt desenate fara sens. Ele va arata ca acel cauciuc este special conceput pentru conditii de iarna.
8. Un cauciuc de iarna foarte lat nu inseamna si aderenta crescuta. Iarna se recomanda cauciucuri mai subtiri decat cele de vara tocmai pentru a putea “taia” zapada sau sa sparga mai usor portiuni de gheata.
9. Cauciucurile de iarna NU se folosesc vara (este valabila si reciproca, cele de vara NU se folosesc iarna). Franarea este defectuoasa iar distanta se poate mari cu pana la 30-40%. Uzura lor se tripleaza pe timpul verii iar componentele masinii pot suferi in mod vizibil (capete de bara, rulmenti etc).
10. Va vom reda un mic studiu de caz:
Autoturism: Matiz
Masa autoturism: 900-1000kg
Viteza de deplasare: 100km/hCazul 1: Luna Iulie, cauciucuri de vara, distanta de oprire la franare de urgenta: 35m
Cazul 2: Luna Iulie, cauciucuri de Iarna, distanta de oprire la franare de urgenta: 50m
Considerati ca 15-20 de metri sunt de neglijat cand vine vorba de o trecere de pietoni sau evitarea unui obstacol ?
Acum vine comparatia de senzatie:
Cazul 3: Luna Decembrie, cauciucuri de vara, distanta de oprire la franare de urgenta: 120-140m
Cazul 4: Luna Decembrie, cauciucuri de Iarna, distanta de oprire la franare de urgenta: 40-50m
Considerati ca aproximativ 100 de metri sunt de neglijat cand vine vorba de o trecere de pietoni sau evitarea unui obstacol ?
NU RISCATI viata voastra sau a altora pentru cateva sute de lei noi!!! 2 seturi de anvelope va pot tine chiar si 5 ani in conditii de utilizare corespunzatoare. 1 set de anvelope All-Season vor tine maxim 3 ani iar riscul creste alarmant dupa al doilea an de folosire.
–
Iata cum sta treaba si in alte tari:
AUSTRIA In sezonul rece anvelopele de iarna sunt obligatorii pentru toate cele patru roti la vehiculele sub 3,5 tone. Obligativitatea se mentine la cel putin una dintre puntile motoare la autovehiculele de marfa de peste 3,5 tone si la cele de pasageri de 8+1 locuri.
BELGIA Nu sunt obligatorii anvelopele de iarna. Cele cu ghinturi sunt interzise.
BOSNIA-HERTEGOVINA Cauciucurile trebuie sa aiba indicatia MS, M+S ori M&S, cu simbolul fulgului de nea si caneluri de minimum 4 mm.
BULGARIA Nu exista o reglementare privind anvelopele de iarna. Anvelopele ghintuite sunt interzise.
CEHIA Pentru autovehiculele de pana la 3,5 tone, anvelopele de iarna sunt obligatorii pentru toate rotile. Pentru cele de peste 3,5 tone, doar pe puntea motoare. Sunt interzise anvelopele ghintuite.
DANEMARCA Nu exista reglementare pentru anvelope de iarna.
FINLANDA Anvelopele de iarna sunt obligatorii din decembrie pana In februarie doar pentru autovehiculele sub 3,5 tone.
FRANTA Folosirea anvelopelor de iarna nu este reglementata precis. Daca nu se precizeaza explicit ca doar anvelopele de iarna sunt permise, soferul este obligat sa aiba lanturi.
GERMANIA Camioanele peste 3,5 tone si autovehiculele cu 8+1 locuri trebuie echipate pe puntea motoare cu cauciucuri de iarna cu indicatia MS, M+S ori M&S, când sunt conditii de zapada, gheata si dezghet.
ITALIA Codul rutier prevede ca autoritatile locale impun semne de circulatie pentru echipamentul antiderapaj (lanturi sau cauciucuri de iarna), daca pe drumuri este zapada sau gheaTa.
LETONIA Anvelopele de iarna sunt obligatorii Intre 1 decembrie si 1 martie, pentru autovehiculele de marfa si de calatori de pâna la 3,5 tone.
LITUANIA Anvelopele de vara sunt interzise Intre 10 noiembrie si 1 aprilie pentru vehicule de pâna la 3,5 tone.
MAREA BRITANIE Anvelopele de iarna nu sunt obligatorii. Legea prevede ca “o anvelopa nu trebuie sa fie nepotrivita circumstantelor In care este folosita”.
MOLDOVA Nu exista legislatie.
NORVEGIA Anvelopele de iarna trebuie puse pe drumurile unde soferul se asteapta sa fie zapada sau gheaTa. Anvelopele ghintuite sunt interzise In afara iernii.
OLANDA Anvelopele de iarna nu sunt obligatorii.
POLONIA Nu exista legislatie specifica pentru anvelopele de iarna, dar se prevede ca un vehicul trebuie astfel echipat Incat sa nu ameninte siguranta celor care Il folosesc sau a celorlalti participanti la trafic.
RUSIA Nu exista legislatie.
SLOVACIA In conditii de zapada sau de gheata, anvelopele de iarna sunt obligatorii la toate rotile pentru vehiculele mari. Intre 15 noiembrie si 31 martie, sunt obligatorii pentru puntea motoare la autovehiculele de peste 3,5 tone sau peste 8 pasageri.
SLOVENIA Pentru autovehicule de peste 3,5 tone se cer cauciucuri de iarna sau cauciucuri de vara cu lanturi pe rotile motoare.
SPANIA Fara legislatie.
SUEDIA Nu exista legislatie pentru anvelopele de iarna.
UNGARIA Nu exista legislatie privitoare la anvelope de iarna. Cele ghintuite sunt interzise.